Nechte si upéct „dobrý web”

Srpen 2018

Možná jste někdy přemýšleli nad tím, co vše je potřeba pro vytvoření webové stránky. Komu svěřit jejich vytvoření a správu, zda velké firmě, malé firmě či jednotlivci. Odpověď není jednoduchá, protože záleží na mnoha faktorech. Přesto se pokusím představit Vám několik důležitých pravidel, bez nichž se kvalitní web neobejde.

Jak vypadá kvalitní web?

V článku „Nejčastější chyby webů” rozebírám velmi důkladně fakt, že tím nejdůležitějším pro každou webovou stránku, která chce v dnešní době ustát je kvalitní obsah. Tuto informaci musím znovu vyzdvihnout a podtrhnout. Nyní se však zaměřme na to, jakým způsobem můžete kvalitního obsahu dosáhnout.

Můžeme se bavit o tom, jak důležitá je grafická stránka webu, rychlost serverů, na nichž budete mít web umístěn, renomé firmy, která Vám web vytvoří a o mnoha dalších faktorech. Já se však znovu zeptám: přemýšleli jste někdy sami o tom, že tím nejdůležitějším článkem pro úspěšnost Vašeho webu je návštěvník? Budete-li mít nádherně vypadající webovou stránku, postavenou na nejnovějších technologiích, běžící na těch nejrychlejších serverech, ale obsah Vašeho webu nebude kvalitní, tak zapadnete tam, kde se nachází 90% neúspěšných webů dnešního internetu.

Jak tedy vypadá kvalitní obsah a proč je tak důležitý?

  • Vyhledávač Google se neustále vyvíjí, s každým dnem je stále chytřejší. Posouvá se od analýzy slov, která máte na svém webu k analýze jednotlivých témat a kontextu. Dokáže rozeznat kvalitní relevantní obsah a zvýhodnit jej vyšší pozicí ve vyhledávačích.
  • Uživatel dává přednost informacím, které jsou výstižné, nechce být informacemi zahlcen. Tomuto je potřeba přizpůsobit i délku informací na Vašem webu, která by v ideálním případě měla být kolem 900 slov na stránce. Máte vlastní blog s douhlými články obsahujícími několik tisíc slov? Vyhledávač nabídne uživateli jiný web, kde je stejná informace, ale podaná v kratší podobě.
  • Vizuální informace (obrázek v textu) je pro uživatele velmi důležitá. Pokud své texty nedoplňujete vhodně zvolenými fotografiemi, pak dle statistiky přicházíte velmi výrazně o tolik potřebné sdílení na sociálních sítích.
  • Říkáte si, že nezáleží na brilantnosti textů a občasná hrubka v článku, na kterou nedokážete najít čas, abyste ji opravili nemůže uškodit? Omyl, více jak 40% lidí to dokáže vytočit a v neposlední řadě o tom moc dobře ví také vyhledávač, který Vám sníží rating. Já osobně každé slovo na svém webu, u kterého si nejsem jist, zda jsem jej napsal správně dle pravopisu kontroluji a opravuji.
  • Dáváte přednost sdělit na malém prostoru spoustu informací a písmo na Vaši stránce není dostatečně velké? Ano, přicházíte o své uživatele.
  • Zatím stále mluví o obsahu, z čehož možná vyplývá, že vzhled webu není důležitý. Není tomu tak, samozřejmě, že je nesmírně důležitý. Jen nemůže být na prvním místě. Máme-li tedy kvalitní obsah, pak je pro uživatele důležitý první dojem z Vašeho webu. Dejte však přednost stránkám jednoduchým, graficky příjemným a intuitivním.

Zcela na závěr si nechávám kvalitu samotného kódu webu. Zdrojový kód však Vy sami ve své moci nemáte, jeho kvalita záleží na tom, kdo Vám webové stránky vytvoří.


Velká firma není zárukou kvalitního webu

Největší problém spočívá v tom, že Vám někdo nabídne veškeré možné služby. Od jednoduchých prezentačních webových stránek přes internetové obchody, náročné webové aplikace, čtečky karet, skladové a účetní systémy a jiné.

Rozumíte tomu, že aby někdo mohl nabídnout kvalitní zpracování kterékoliv z výše uvedených oblastí, musel by mít obrovský tým expertů, z nichž by se každý zaměřoval a specializoval na konkrétní oblast? V praxi však i velké firmy mají zpravidla vedle grafika, seo specialisty dva nebo tři programátory, kteří se starají o naprogramování všech zadání.

Mohl bych Vám vyprávět spoustu bolestných příběhů lidí, kteří svěřili vytvoření webové stránky velkým firmám a ve výsledku obdrželi nehoráznou špínu. Netroufám si tvrdit, že takto je tomu pravidelně a ve většině případů, ale webová tvorba má svá specifika, díky kterým není možné k různým typům požadavků klienta přistupovat stejně.

U mě osobně jsou pak právě tyto zkušenosti důvodem proto, že jsem se rozhodl specializovat pouze na určitou oblast webových stránek. Přestože bych pro Vás dokázal vytvořit kteroukoliv z výše uvedených služeb a v minulosti jsem jich vytvořil několik, nenabídnu Vám je všechny. Nabídnu Vám pouze takový typ webové prezentace, kde jsem si jistý, že má práce bude profesionální, kvalitní a bude odpovídat přesně tomu, čeho má dosahovat webová prezentace jednotlivce či firmy.


Komu svěřit vytvoření webu?

Zamyslete se nad tím, do jaké oblasti Váš web spadá a podle toho najděte experta, který se zabývá přesně touto oblastí webové tvorby.

  • Potřebujete kvalitní internetový obchod? Pak hledejte pouze mezi firmami, které nevytváří nic jiného, než internetové obchody.
  • Potřebujete kvalitní zpracování jednoduchého webu? Vyhněte se velkým firmám, které Vám nabízí velké množství nejrůznějších služeb. Ano, i jednoduchá webová prezentace má svá náročná specifika, o nichž i velké firmy zabývající se náročnými weby nemusí mít zdání.
  • Potřebujete do webu začlenit specifický požadavek? Např. účetní systém Pohoda? Pak si nejprve zjistěte, kolik projektů s aplikováním účetního systému Pohoda daná firma vytvořila. Možná Vám bude tvrdit, že pro ni nebude problém Vám tento systém začlenit, neboť mají zkušenosti s jinými podobnými systémy. Může to být pravda, ale pokud najdete někoho, kdo již má zkušenosti s tímto konkrétním účetním systémem, dejte mu přednost.
  • Kvalitní webovou prezentaci Vám nezpracuje kamarád či známý, který se webové tvorbě věnuje ve volném čase, byť by to bylo 10 let. Dnešní svět a především internetové technologie se mění tak neuvěřitelně rychle, že i já sám každý den zjišťuji, kolik nových věcí existuje a kolik stávajích znalostí je potřeba upravovat a rozšiřovat.

Nejčastější chyby webů
Kolik stojí kvalitní web