Nejčastější chyby webů

Září 2018

Internet jde stále kupředu a málokdo si uvědomuje fakt, že tím nejdůležitějším pro majitele webových stránek je kvalitní obsah. Dnes již nezáleží na tom, jak web vypadá, kolik krásných banerů a animovaných prvků je na stránce. Chápat web pouze jako svoji vizitku je v dnešní době cestou do pekla. Na prvním místě je potřeba nabídnout kvalitní obsah, odpovědi na otázky uživatelů, jejich potřeby a problémy. Kdo toto stále nepochopil, musí se smířit s tím, že jej dnešní vyhledávače upozadí a dají přednost těm, kdo kvalitní obsah nabídnou.

Více než 90% webů na dnešním internetu přichází o své zákazníky díky tomu, že dělají stále stejné chyby. Pokud nechcete, abyste se mezi ně řadili i Vy, je potřeba se těmto chybám vyhnout velkým obloukem.


Jak vypadá neúspěšný web?

  • Načítání stránky je pomalé, s každou sekundou navíc přicházíte o 7% uživatelů.
  • Často nefunguje, tím pádem si jej neprohlédne nejen návštěvník, ale ani robot vyhledávače.
  • Zobrazení na mobilním zařízení nebo tabletu není možné, nebo je nepřívětivé a těžkopádné.
  • Má špatnou architekturu, lidé se nedokáží správně zorientovat a konkrétní informace jsou těžce dohledatelné.
  • Přínosné a hodnotné informace jsou zanořeny příliš hluboko, výsledek není dostupný do tří kliknutí.
  • Návštěvnost z vyhledávačů je velmi nízká, nepřináší Vám dostatek nových zákazníků.
  • Má málo obsahu nebo neužitečný obsah, který nepomáhá užitavelům internetu.
  • Nikdo na něj neodkazuje, nemá dostatečnou autoritu.
  • Neobsahuje výzvy k akci, nechodí z něj objednávky a lidé Vás sami nekontaktují.

Nabídněte řešení, ne Vaši vizitku

Lidé se nebudou chodit na Váš web dívat, oni sem budou chodit hledat odpovědi a své otázky pokládají vyhledávačům. Je tedy třeba vědět, jaké otázky lidé pokládají a potom nabídnout odpovídající odpovědi na Vašem webu.

Tím nejčastějším a zároveň nejzávažnějším problémem dnešních webů je to, že se zaměřují na představení své firmy, filozofie, výrobků a služeb. Zkuste si představit sebe jako návštěvníka webu. Chcete si číst o tom, co firma nabízí, nebo sem přijdete hledat řešení na svůj problém, své potřeby či svého snu? Představte si úvodní text, který je umístěn na hlavní stránce webu, tedy na místě, které uživatel uvidí jako první, když navštíví Váš web. Může mít tuto podobu.

"Nabízíme potřeby pro dům i zahradu. Naším cílem je dodávat veškerý sortiment rychle, v nejlepší kvalitě a za dobré ceny".

Jedná se v podstatě o prohlášení, kterému můžete a nemusíte věřit. Problém zákazníka či jeho potřebu to neřeší. Nyní se podívejme, jak může vypadat formulace takového sdělení, pomocí něhož nabídnete řešení potřeb svých zákazníků.

"Chcete svou zahradu kvalitně připravit na zimu? Zajistit prevenci proti plísním? Rozkladný proces travní plsti zajistí unikátní trávníkové hnojivo s obsahem všech základních živin. Vaše zahrada se tak stane silnější a odolnější".

Pokud Váš web není čistě prezentačí a máte zájem o jakéhokoliv potencionálního zákazníka, pak je potřeba zamyslet se hlouběji nad tím, proč lidé přicházejí na Vaše stránky.


Nesnažte se oslovit všechny a buďte originální

Zaměřte se na konkrétní cílovou skupinu.

Možná nevíte, koho chcete oslovit, nebo se naopak snažíte oslovit všechny, tedy nikoho. Nikdy nemůžete oslovit 100% návštěvníků. Vyberte si ty návštěvníky, o nichž víte, že je chcete mít jako své zákazníky.

Pokud svého skutečného zákazníka neznáte, nedokážete si jej představit, neznáte jeho problémy a konkrétní potřeby, jak mu chcete nabídnout správné řešení?

Inspirovat se u konkurence je dobrá zkušenost, ale pokud jen slepě kopírujete konkurenci a v ničem se neodlišujete, máte stejnou nabídku jako desítky dalších webových stránek, stejně vypadající, se stejným přístupem ke klientům a oslovující ty stejné lidi, tak budete muset bojovat cenou.


Nabídněte užitečný obsah

Víte o tom, že vyhledávač Google upravuje výsledky vyhledávání podle toho, co jste vyhledávali a jaké weby jste navštívili již dříve?

Představte si situaci, kdy prodáváte horská kola a máte eshop s horskými koly. Místo toho, abyste se snažili optimalizovat web na klíčové slovo „horská kola” k tomu můžete přistoupit jiným způsobem. Tím, že pochopíte potřeby Vašich potenciálních zákazníků.

Je pravděpodobné, že než se zákazník rozhodne koupit si horské kolo, tak se nejprve podívá, jaké vhodné trasy jsou v okolí a bude hledat např. "cyklotrasy kolem brna". Představte si, že s tímto klíčovým slovem máte propojen obsah na Vašem webu, tedy máte na webu stránku, která se týká cyklotras kolem Brna. Takových webů pravděpodobně moc nebude, takže dostat se na první místo ve výsledcích vyhledávání by nemělo být vůbec těžké. Váš potencionální zákazník Vás najde, přijde na Váš web, prohlédne si cyklotrasy kolem Brna a odchází. Vůbec nevadí, že zrovna nenakoupil. Ve chvíli, kdy začne v nákupu hledat horská kola a zadá klíčové slovo "horská kola", tak vzhledem k tomu, že už byl na Vašem webu, tak vyhledávač Google Vás vyzvedne na přední pozice ve vyhledávání a dotyčný tím spíš, že už Vás bude znát k Vám přijde a kolo nakoupí.

Nic takového byste však nemohli udělat, kdybyste neměli na webu takový doprovodný obsah, který zajímá Vaši cílovou skupinu, v našem případě to byl výčet cyklotras kolem Brna.

Dbejte na výsledky hledání ve vyhledávači, tj. přemýšlejte nad správným titulkem a popisem každé stránky.

Který z výsledků vyhledávání Vás přesvědčí, že na něj máte kliknout?

  • "Ubytování André - Valtice | Ubytování André - Vinný sklep Dsc00280. Dsc00299. Školící místnost-školení, semináře. Vítáme Vás na našich stránkách nově vybudovaného penzionu André, který je přístupný..."

Nebo následující?

  • "Penzion Valtice - jediný penzion ve Valticích klasifikovaný 4 hvězdami vám poskytne komfortní ubytování s nezapomenutelnou atmosférou v domě z 18. století přímo v historickém centru Valtic.

Analyzujte výkonost webu

Každý web, který má přinášet nové zákazníky musí být napojen na analytický software, napřiklad Google Analytics. Díky jeho absenci nevíte, co se na webu děje, nevíte, odkud přichází objednávky nebo odkud Vaši zákazníci odcházejí. Pokud analytický software napojen máte, pak je potřeba analyzovat trendy návštěvnosti a vyhodnocovat návratnost marketingu.

Dalším častým problémem bývá to, že se majitel webu vůbec nevěnuje marketingu. Je to jako bychom otevřeli obchod a čekali, kdo přijde. Pokud však o Vás nikdo neví, tak pochopitelně ani nemůže přijít. Tak to po čase čekání vzdáváte a váš byznys končí.


Nepodceňte množství komunikačních kanálů

Zaměřujete se na komunikaci směrem ke svým zákazníkům pouze jedním směrem, nebo se snažíte získávat návštěvníky také z dalších komunikačních kanálů?

Vaše potenciální zákazníky můžete oslovit řadou různých kanálů nejen v přirozeném vyhledávání. Jaké kanály použít? Např. textovou PPC reklamu ve vyhledávačích, která vhodně doplní Vaše výsledky v přirozeném vyhledávání. Dále můžete použít remarketing, tzn. oslovení těch potenciálních zákazníků, kteří už Váš web navštívili, ale zatím nenakoupili. Můžete využít sociální sítě, facebook a neměli byste zapomínat také na offline marketing, tzn. na Vaše marketingové aktivity v reálném světě.

Představa o tom, že si vytvoříte nový web a tím Vaše práce skončila je velice nebezpečná.


Nevěřte webům „zdarma”
Nechte si upéct „dobrý web”