Nevěřte webům „zdarma”

Září 2018

Přemýšlíte nad nabídkami typu „vytvořte si vlastní web”? Je to jako s medvídkem na obrázku. Zdá se, že je velmi kamarádský, vždyť Vám podává i ruku od srdce. Jenže zdání klame, má za ušima a při nejbližší možné příležitosti Vás vezme s sebou do moře, které je za ním.

Co přesně myslím webem „zdarma”? Všechny služby, které vycházejí z následující filozofie. Dovolí Vám vytvořit si v jejich předem definovaném rozhraní vlastní webovou stránku. Mají několik krásných vzorových šablon a podsouvají Vám, že právě takto může vypadat Váš web, Váš nový profesionální web. K tomu Vám nabídnou velkou škálu dalších služeb, které si můžete sami začlenit. Některé z nich jsou zdarma (většinou ty méně potřebné), jiné jsou placené a ve výsledku dražší, než služby profesionálního studia. Tvrdí, že s jejich službou je vytvoření webu hračka nebo že jejich služby využilo již více než 30 milionů uživatelů.

Jenže pravda je taková, že tímto způsobem nikdy nevznikne ani ten nejmenší a nejzákladnější profesionální web. Důvodů je spousta.

Vzhled nemůže být na prvním místě

Vizáž a působivost webu je velmi důležitá, ale před návrhem vzhledu jsou věci, které jsou daleko podstatnější. Základem každé kvalitní webové stránky je její dokonalé navržení a rozvržení obsahu, které vychází z konkrétních potřeb, záměru, zaměření a ze spousty dalších věcí. Pokud byste si chlěli vytvořit kvalitní webovou stránku sami, pak byste museli mít všechny následující zkušenosti, které profesionální designér získá nejdříve po několika letech práce:

  • umět správně rozčlenit obsah webu do logických celků (tzv. wireframe),
  • schopnost odprostit se od vlastního pohledu a myslet pohledem uživatele,
  • znát návaznosti skladby webu vůči vyhledávačům (Google a jeho strategie),
  • mít cit pro výběr hlavních grafických prvků (fotografií) použitých na webu,
  • znát nejdůležitější prvky jako jsou barevná sladěnost, kreativní uchopení, jednoduchost a střídmost a originální fotografie,
  • chápat rozdíly mezi vizitkou a kvalitním obsahem, abyste nezapadli mezi konkurencí,
  • znát a umět správně uchopit různé komunikační kanály tím nejlepším možným způsobem.

Jinými slovy, přístup k tvorbě webové stránky musí vycházet zcela z opačného konce, než je vzhled, který je až na konci a výsledkem celé řady procesů. A tuto možnost Vám žádná automatická služba nedá. Naopak, řekne Vám, že vlastně už předem ví, jaké jsou Vaše potřeby, a nabídne Vám polotovar, který s kvalitním produktem nemá nic společného.

Co se děje dále?

Pokud pro svou profesi či prezentační stránky firmy skutečně využijete jakékoli služby, pomocí níž si webové stránky vytvoříte sami, pak je jen otázkou času, kdy zjistíte, že jsou věci, s nimiž nehnete. V tom lepším případě možná půjdou zakoupit v podobě, v jaké vám nebudou zcela vyhovovat a nebudou možné větší individuální úpravy, v tom horším případě se pak smíříte se stavem své webové stránky v takové podobě, v jaké jsou.

Může být někdy web zdarma vhodný?

V určitých případech ano. Buď si nemůžete dovolit investovat ani korunu, jste student a Vaše webová stránka je pouze volnočasovou aktivitou, nebo Vám zkrátka nevadí, že budete mít webové stránky se všemi výše uvedenými negativy a jakákoli známka kreativity či Vaší osobitosti jim bude vzdálená.

Pokud to s vlastní prezentací, prezentací firmy, služeb či jakýchkoliv jiných produktů myslíte vážně, měli byste se webovým stránkám zdarma vyhnout velkým obloukem.


Nejčastější chyby webů